tisdag 10 februari 2015

Vampyrens märke

Titel: Vampyrens märke
Författare: P.C. Cast & Kristin Cast
Förlag/utgivningsår: Månpocket, 2007
Antal sidor: 344

Zoey lever i en värld där vampyrer existerar helt öppet bland människor. Bland vampyrerna finns spårare vars uppgift är att leta upp blivande vampyrer och märka dem med en symbol i pannan. När man har blivit märkt har man officiellt börjat förvandlingen till vampyr och då måste man lämna sitt liv för att ta sig till Nattens hus som fungerar som en internatskola för blivande vampyrer. När Zoey blir märkt får hon hjälp av sin mormor att ta sig till Nattens hus där hon måste försöka anpassa sig till alla förändringar som sker.

Denna boken liknar egentligen ganska många av de bokserier som kommit för ungdomar på senare år. Det är övernaturligt, en stark flicka som huvudperson, det visar sig snart att hon har speciella krafter, hon har några lojala vänner som står vid hennes sida. Trots att jag känner igen berättelsen kan jag inte hjälpa att fastna i den. Språket är så behagligt att läsa och själva historien är lätt att hänga med i. Jag kan förstå att denna bok har blivit stor bland tonåringar världen över. Själv tycker jag nog att den är lite töntig, men med det sagt så gillar jag den verkligen också! :) Bok nummer två är på väg till mig nu. Can't wait!
Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar