måndag 2 februari 2015

Den sista dagen i december

Titel: Den sista dagen i december
Författare: Mariette Glodeck
Förlag/utgivningsår: Norstedts, 2012
Antal sidor: 330

Denna bok är en fortsättning på Röda vita rosen och handlar om samma gäng vänner som har blivit vuxna. Vännerna är nu runt 30, Frida har blivit sångerska i ett känt band medan Tove pluggar till läkare. Måns jobbar som bartender och Teddy har tagit över pappas firma. Milla ska gifta sig och Jens jobbar med nästa storfilm. Alla har de tuffa val framför sig och trivs mer eller mindre bra med sina liv.

Jag älskade Röda vita rosen och därför blev jag väldigt glad när jag upptäckte att det fanns en uppföljare. Dock var inte denna lika gripande som första boken tyckte jag. Mycket av huvudpersonernas funderingar och kluvna tankar känns så väldigt tonårsaktigt. Jag är ju i samma ålder som de i boken och jag kan inte alls känna igen mig i deras velande. Nej, det blev ett ganska svalt betyg från min sida.
Betyg: 2,5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar