måndag 14 juli 2014

Gone girl

Titel: Gone girl
Författare: Gillian Flynn
Förlag/utgivningsår: Modernista, 2013
Antal sidor: 556

Nick och Amy är utåt sett det perfekta paret. Efter att ha levt i New York gör omständigheterna att de tar beslutet att flytta till en liten döende stad i Missouri. Nick driver tillsammans med sin tvillingsyster en bar medan Amy kommer från en förmögen familj och haft lyxen att inte behöva jobba. På deras femte bröllopsdag försvinner Amy plötsligt från parets hem. I villan finns tydliga tecken på att en strid utspelats och snart riktas misstankarna mot Nick. Han menar dock att han är oskyldig trots att många av bevisen pekar mot honom.

När jag lägger ifrån mig den här boken kan jag bara förundras över hur fascinerande den är. Den börjar med en ganska enkel och inte helt ovanlig historia; en kvinnas försvinnande. Vartannat kapitel är ur Nicks perspektiv och vartannat ur Amys dagbok, sakta men säkert målar de upp en helt annan bild än den jag tänkt mig från början. Så fort jag tänker att jag fått grepp om karaktärerna Nick och Amy så tar en helt ny tvist vid och det håller en verkligen på tårna. Otroligt spännande, inte särskilt förutsägbar och skickligt berättad med andra ord. Det enda som jag kan tycka var lite negativt är slutet av boken, jag vet inte om jag riktigt gillar det. Det ska dock bli riktigt kul att se hur de ska skapa en bra film av den här boken (premiär senare i år)!
Betyg: 4,5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar