fredag 18 juli 2014

Förvandlad

Titel: Förvandlad
Författare: Mårten Melin
Förlag/utgivningsår: Rabén & Sjögren, 2011
Antal sidor: 176

Måns vaknar en morgon med jord under fötterna och små hårstrån i munnen. Underligt minst sagt. Samma morgon deklarerar hans mamma att han ska börja på en internatskola redan imorgon. Skolan är tydligen bra för sådana som han, som går i sömnen (vilket är förklaringen Måns får för att han har jord under fötterna när han vaknar). När han kommer till skolan är det mycket som känns konstigt och eleverna beter sig också skumt. Människorna som bor i den lilla byn nära skolan kallar den monsterskolan. Måns får veta mer och mer om skolans hemligheter samtidigt som han upptäcker sina egna.

Denna boken var väldigt mysig läsning! Lagom spännande och faktiskt också väldigt rolig emellanåt. Det märks dock att boken är för lite yngre barn, men även jag tyckte att det var en underhållande historia.
Betyg: 3,5 av 5


2 kommentarer:

  1. Åh, jag verkligen älskar Mårten Melins Förvandlad-trilogi. Har alltid med den här på mina bokprat för fyror:) inledningen är perfekt att bygga pratet på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig passar i den åldern ja! :) Jag tror till och med att många av mina högstadieelever skulle gilla boken. Tror jag ska ta och läsa de två andra delarna också :D

      Radera