söndag 11 maj 2014

Falla sönder

Titel: Falla sönder
Författare: Tahereh Mafi
Förlag/utgivningsår: B Wahlströms, 2012
Antal sidor: 95

Falla sönder är den novell (eller korta roman?) som utspelar sig mellan böckerna Rör mig inte! och Rädda mig inte!. I denna lilla berättelse får vi följa Warner, den man som höll Juliette inspärrad och ville använda henne för sina egna onda syften. Det hela utspelar sig efter första bokens slut när Juliette har skjutit Warner i axeln. Vi får följa hans tankar kring detta och hur besatt han har blivit av Juliette. Vi får också möta Warners pappa och får en liten inblick i hur Återetablissemanget fick sin start. 

Denna berättelse utmanar på ett sätt den bild som jag fick av Warner när jag läste Rör mig inte!. Man förstår att han är en produkt av sin uppväxt och starkt påverkad av sin väldigt grymma far. Samtidigt är han så skör och förvirrad på insidan. I slutet av boken får vi en kort glimt av att han leker med och matar en utsvulten liten hund. Hur kan man göra något så fint om man är alltigenom ondskefull? Samtidigt känns denna berättelse bara som en kort försmak inför nästa bok, kanske hade den kunnat vara en del av nästa bok till och med?
Betyg: 2,5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar