fredag 11 april 2014

Rör mig inte!

Titel: Rör mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag/utgivningsår: B. Wahlströms bokförlag, 2011
Antal sidor: 302

Boken utspelar sig i en dystopisk framtid där Återetablissemanget har tagit makten över människorna. Maten har tagit slut, djur och natur dör och Återetablissemanget styr med hjälp av rädsla. Mitt i allt detta sitter Juliette fången på ett mentalsjukhus. Hon har en speciell förmåga, om någon rör hennes hud kan de dö. Hon ser sig själv som monster eftersom det är så hon blivit behandlad hela livet. Hon får en medfånge i Adam som har gått på samma skola som hon. Sanningen börjar nystas ut när Juliette blir förd till Warner (som är en av de som styr) och hon förstår att han vill använda henne i sina planer att kontrollera människor. 

Boken var otroligt seg i början tyckte jag. Det började bli spännande först de sista 50 sidorna! Författaren använder sig av ett väldigt beskrivande och metaforiskt språk, ibland så det blir nästan lite för mycket. Flera sidor kunde skildra enbart hur Juliette känner sig i olika liknelser. Det blir enligt mig lite för mycket av det goda. Men som sagt så blev det mer fart på slutet och därför tror jag att jag snart kommer läsa fortsättningen!
Betyg: 3,5 av 5


1 kommentar:

  1. Åh, de här tycker jag om. Längtar till maj när sista boken kommer! :)

    SvaraRadera