lördag 29 mars 2014

Jag ringer mina bröder

Titel: Jag ringer mina bröder
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Förlag/utgivningsår: Albert Bonniers förlag, 2012
Antal sidor: 127

Amor irrar runt i Stockholm efter att två explosioner inträffat. Poliser är överallt och han ska reklamera ett borrhuvud var tanken. Det är av yttersta vikt att han beter sig så normalt han kan. Man får följa hans tankar och mobilsamtal med diverse personer. 

Efter att jag hade läst denna boken förstod jag att den också har gjorts om till en teaterpjäs. Jag tror den hade fungerat bättre om man ser historien på en scen istället för att läsa den själv. Boken är uppbyggd av dialoger, både inre i Amors huvud och yttre i form av att mobilen ringer hela tiden. Gränsen mellan yttre och inre dialog är dock väldigt suddig. Jag fick flera gånger läsa om för att försöka förstå vem som tänkte vad eller pratade eller vad som hände. Den var mycket snurrig kan man minst säga. Dock tror jag författaren vill förmedla en hysterisk dag där gränser liksom suddas ut, men det blir ändå irriterande rörigt. Jag hade hoppats på mer kan jag bara säga.
Betyg: 1 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar