måndag 10 mars 2014

En bit av mig fattas

Titel: En bit av mig fattas
Författare: David Levithan
Förlag/utgivningsår: Rabén & Sjögren, 2009
Antal sidor: 191

Boken kretsar kring tre ungdomar och deras upplevelse av 11 september. Jasper, Claire och Peter bor alla i New York och boken börjar med deras upplevelse av dagen. Sedan får man följa dem närmaste året och en nära vänskap växer fram. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här boken om jag ska vara ärlig. Min tanke när jag började läsa var att jag nog skulle bli väldigt gripen, men det blev jag inte alls. Sanningen är att boken är ganska händelselös. Visst, den stora händelsen är såklart terrorattacken. Efter den blir det dock bara en massa beskrivningar av känslor. Det irriterar mig också lite att författaren väljer att beskriva ungdomarnas känslor som en djup sorg liknande den när man förlorar en närstående (vilket ingen i boken gjorde). Vad vet jag, det kanske var så det kändes för New York-borna? Men för mig som faktiskt varit igenom den traumatiska upplevelsen att plötsligt förlora någon nära så blev jag mest förbannad. Nej, jag tror inte detta var en bok för mig alls.
Betyg: 1,5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar