söndag 16 februari 2014

Expeditionen: Min kärlekshistoria

Titel: Expeditionen: Min kärlekshistoria
Författare: Bea Uusma
Förlag/utgivningsår: Norstedts, 2013
Antal sidor: 307

Boken handlar om Andrées polarexpedition år 1897. Tre män ska ta sig till Nordpolen med hjälp av en vätgasballong, men expeditionen går snabbt fel och de tre blir strandsatta mitt i den arktiska kylan. Först trettiotre år senare hittas deras kvarlevor på en väldigt oåtkomlig glaciärö som senare fått namnet Vitön. Men vad hände egentligen med dem där på ön? Anteckningarna tar slut och de tre dör trots gott om mat, varma kläder och vapen. Vi får följa med Bea Uusma som forskar vidare i vad som kan ha hänt på Vitön. 

Detta är en fackbok och därför är jag förvånad att jag sträckläste den från pärm till pärm på lite mer än två timmar. Jag är inte en person som brukar sträckläsa ens skönlitteratur som jag verkligen fastnar i! Under två timmar satt jag och läste och bläddrade och tittade på de fantastiskt vackra bilderna i denna bok. Bea Uusma gör det så spännande, man måste få veta vad hon får reda på härnäst. När man läser målas inte bara expeditionen upp med klara och vackra färger utan också Beas egen besatthet av att få reda på allt om den. Trots att jag aldrig hört talas om Andrées expedition förrän nu skulle jag lätt rekommendera den här boken till vem som helst!
Betyg: 5 av 5!


2 kommentarer:

  1. Måste se till att läsa den här :)

    SvaraRadera
  2. Älskade denna! Märkligt hur fakta kan vara så fängslande! Har bara textversionen men är nästan sugen på att köpa den illustrerade också. Så fin!

    SvaraRadera