torsdag 30 januari 2014

Jag är ju så jävla easy going

Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld
Förlag/utgivningsår: Gillaböcker, 2013
Antal sidor: Ljudbok

Jag insåg idag att jag inte lyckats läsa ut en enda bok sedan jag började jobba igen efter julledigheten. Jävligt deprimerande. Däremot har jag orkat lyssna lite, bland annat på Jag är ju så jävla easy going. Boken handlar om Joanna som har adhd och blir förälskad i Audrey. Hon trasslar också in sig i en härva av lögner och stöld när hon försöker fixa lite pengar till mat åt familjen och sin egen medicin. Joannas pappa är nämligen deprimerad och apatisk, medan mamman förgäves skriver bok efter bok som inte blir publicerade. Detta resulterar i noll inkomst och Joanna är alltid hungrig. 

Jag måste tyvärr säga att jag inte gillade den här boken alls. Jag kan inte relatera till Joanna på något plan och allt det här typiskt tonåriga och tvära blir bara kliché. Att hon dessutom blir tokförälskad i Audrey som i början av boken inte är något annat än en riktig bitch är för mig ofattbart. Senare i boken blir Audrey i och för sig mer mjuk och lättare att tycka om. Förbannad blir man ju också på föräldrarna som sätter sin unge i en sådan situation att hon inte har mat för dagen! Nej, det här var ingen bok för mig!
Betyg: 1 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar