fredag 31 januari 2014

Coraline

Titel: Coraline
Författare: Neil Gaiman
Förlag/utgivningsår: Bonnier Carlsen, 2002
Antal sidor: 157

Coraline är en liten tjej som precis flyttat till ett nytt hus med sina föräldrar. Huset är gammalt och omgjort till fyra lägenheter och lägenheten bredvid deras står tom. Dörren mellan dessa lägenheter är igenmurad. En dag när Coraline inte kan låta bli att titta så är tegelmuren borta! Hon kan kika in i en lägenhet som ser precis ut som hennes med undantag för några detaljer. När hon kliver in så möter hon en helt ny värld som är både kuslig och spännande.

Jag har länge velat läsa något av Neil Gaiman, men inte riktigt kommit mig för att göra det. Coraline är riktad till yngre barn och det märks när man läser den. Det känns nästan som en saga i sin utformning och även om språket är vackert så griper den inte tag i mig märkvärt. Jag måste ändå säga att Coraline är en väldigt söt och påhittig karaktär som jag är säker på att unga flickor skulle kunna känna igen sig i. Om jag hade barn skulle nog detta vara något att läsa tillsammans!
Betyg: 2 av 5


1 kommentar:

  1. Jag kanske borde ta och läsa boken. Har bara sett filmen och den var riktigt bra och kuslig!

    SvaraRadera