måndag 23 december 2013

Lex bok

Titel: Lex bok
Författare: Sara Kadefors
Förlag/utgivningsår: Lilla Piratförlaget AB 2013
Antal sidor: 327

Boken handlar om Lex som går sista året på gymnasiet men inte direkt bryr sig om att studera. Hon bor med sin mamma och besöker ibland sin pappa i fängelset. Hon har bara en vän (men en mycket god vän) som heter Jonatan. En dag har mamman träffat en man som heter Bruno och är författare. Bruno skriver böcker för ungdomar och han blir överdrivet nyfiken på Lex och hennes liv tycker hon. Det hela slutar i alla fall med att Lex berättar om hennes barndom och livet med pappan, hon hittar på en del men man förstår att det ligger sanning i det hon berättar. När hon inser att Bruno har skrivit ner allt hon berättat och ska göra det till en bok så vill Lex ha hämnd. Med hjälp av Jonatan skapar hon en blogg och ett alterego som heter Maya. Där skriver hon om allt hon berättat för Bruno och bloggen blir jättestor. Hon får så mycket uppmärksamhet att allt börjar gå över styr. Tillslut blir det svårt att dra gränsen mellan Lex och Maya och hon beslutar sig för att stänga ner bloggen. 

Lex bok är otroligt lättläst. Orden bara flyter på och jag har alltid tyckt att Sara Kadefors har denna speciella gåva med det skriftliga språket. Vanligtvis älskar jag hennes böcker (Sandor slash Ida är ett mästerverk!), men denna gången blev jag inte lika förtjust. Lex och Jonatan är karaktärer som verkligen spelar på "emo-typen". Det vill säga alla är idioter, inget är värt att göra, alla är töntiga och så vidare. Jag har väldigt svårt för denna attityd och känner att jag blir irriterad på huvudpersonerna i boken. Man förstår ju att Lex har haft det svårt i barndomen och att hon tycker om att fantisera sig bort från verkligheten. Dessa fantasier är dock så skruvade att jag har lite svårt att känna igen mig i henne. Slutet är bra, det känns mer jordnära och något som jag verkligen kan ta till mig. Efter alla lovord jag hört om Lex bok blir jag mest besviken efter jag läst den dock. 
Betyg: 2 av 5!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar