tisdag 19 november 2013

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

Eftersom jag är precis lika galen i film som jag är i böcker måste jag ibland få göra en liten filmrecension också känner jag. :) I helgen har jag sett båda filmerna om Percy Jackson, dock fastnade jag betydligt mer för den första än den andra så därför skriver jag helst om den!

Titel: Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief
Regissör: Chris Columbus
Längd: 118 minuter

I denna första film får vi möta Percy som har det ganska jobbigt både i skolan och på hemmaplan. Han lider av dyslexi och hans mamma är tillsammans med en riktig gris. Plötsligt blir han indragen i ett hetsigt äventyr och förstår att han är en halvgud. Hans pappa är Poseidon och nu anklagar Olympens gudar honom för att ha stulit åskan från Zeus. Han blir förd till ett läger där andra halvgudar bor och tränar, på vägen dit försvinner hans mamma. Snart förstår han att mamman finns hos underjordens gud Hades och han ger sig av med några vänner för att föra henne tillbaka.

Filmen är baserad på väldigt kända ungdomsböcker som jag såklart blev väldigt sugen på att läsa! Det är en ganska enkel handling, men det blir ändå spännande med fina miljöer och ett högt tempo. En film att se en mysig kväll när man liksom inte orkar med alltför djupa saker. :)
Betyg 3 av 5.


2 kommentarer:

  1. jag gillade filmen men alla talare säger att böckerna om Percy Jackson är bättre, blivit rejält nyfiken att läsa men.... det var det där med tiden...

    ps. boken är på väg inom kort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I regel brukar det ju vara så att boken är bättre än filmen! :D Kan faktiskt inte komma på något fall där jag tyckt tvärtom ;) Tusen tack! Inväntar den med spänning!

      Radera