måndag 22 oktober 2012

Dokumentär och serietips!

Såg precis en väldigt välgjord dokumentär på SVT play som heter "The strange history of Don't ask don't tell". Den tar upp kampen kring hur homosexuella behandlas i USA:s militär. Fram till förra året fick homosexuella inte tjänstgöra i militären och logiken kring det är ju bara absurd. Det finns ju egentligen inga logiska anledningar till att homosexuella inte ska få tjänstgöra, men ändå får man se hur otroligt svårt det var att få den här lagen omvänd. Mycket bra dokumentär som verkligen borde lyftas fram!


Är det dessutom någon som har missat Jonas Gardells serie "Torka aldrig tårar utan handskar" som också går på SVT just nu? Tredje och sista delen sänds ikväll och jag hoppas att jag ska orka sitta uppe och titta! Annars gör jag det så fort jag kommer hem från jobbet imorgon! Serien är så bra och griper verkligen tag i en. Jag har alltid brunnit väldigt mycket för homosexuellas rättigheter och den här serien vågar äntligen visa den diskriminering som homosexuella (främst män) har fått utstå och fortfarande utstår idag. Man blir så arg!


1 kommentar:

  1. Den serien har helt missat!
    sv: Downtoen Abbey har jag velat se länge men det känns som jag alltid har en annan serie som jag börjar se på istället. Jag har inte sett happy endings, vad handlar den om?

    Sofia
    http://www.nattstad.se/Sofia.Mattsson

    SvaraRadera